Poza zagadnieniami typowo finansowymi i prawnymi, ciężko wskazać branżę, która nie podlegałaby modzie. Trendy są istotne nie tylko w ubieraniu się czy dekoracji wnętrz, ale także w czytelnictwie, budownictwie a nawet w edukacji. Również biznesy restauracyjne i hotelarskie nie są zwolnione od śledzenia aktualnych tendencji. Tylko właściwie po co? Przecież włoska knajpka nie zamieni się w punkt z kebabem tylko dlatego, że takie są obecnie preferencje konsumentów a klimatyczny, góralski hotelik nie przekształci swojego wystroju na marynistyczny. Należy mieć na uwadze, że mówiąc o trendach w HoReCa, mamy na myśli znacznie bardziej subtelne zmiany, niż zagadnienia takie jak menu czy aranżacja. Z jednej strony tendencje w modzie na tym poziomie trudno śledzić, z drugiej – o wiele łatwiej jest zdobyć przewagę nad konkurencją, jeśli poświęcimy trochę czasu i środków na rozeznanie w trendach i podążanie za nimi w takim zakresie, w jakim jest to możliwe i uzasadnione. Sprawdź, co warto wdrożyć w HoReCa w 2025 r.
Ekologia – wiodący trend
Już od kilku sezonów rosnącym powodzeniem cieszą się restauracje i hotele stawiające na zrównoważony rozwój i działania proekologiczne. Takie zmiany warto wdrażać również w związku ze stale rozszerzającymi się wymogami prawnymi. Nie wiesz, jak stać się bardziej eko ale przy tym nie zbankrutować? Postaw na profesjonalny consulting gastronomiczny. Specjaliści podpowiedzą, które opcje są warte uwagi. W restauracji może to być np. dołączenie do programu niemarnowania jedzenia, w hotelu – udostępnienie gościom stacji ładowania samochodów elektrycznych czy obszernego parkingu rowerowego.
Personalizacja – koniec masówki
Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi stosowanych technik perswazyjnych, zwłaszcza jeśli firma nie sili się na subtelność. W efekcie klienci stają się odporni na reklamy i z coraz większą niechęcią spoglądają na produkt masowy. Wyznacznikiem na 2025 r. (a zapewne również na kolejne sezony), będzie zatem daleko idąca personalizacja usług. W restauracji może to oznaczać możliwość wyboru, z jakiego typu mąki przygotowane zostanie danie (aby mogły go spożywać również osoby uczulone na gluten). W hotelarstwie łatwym i prostym do zrealizowania pomysłem są elastyczne opcje zameldowania.
Customer experience – jak UX tylko w realu
Nowinką jest zwracanie uwagi na customer experience, czyli na indywidualny stosunek klientów zarówno do samych usług, jak i do sposobu ich prezentowania czy do interakcji z firmą. Podobnie jak w internecie ogromną wagę przykłada się do user experience (UX), tak w HoReCa to właśnie CX będzie odgrywać coraz większą rolę. Aby skrupulatnie prześledzić doświadczenie klienta w całym procesie zakupowym i cyklu życia produktu, warto posługiwać się różnorodnymi metodami – od ankiet wysyłanych mailem aż po osobiste rozmowy.
Marketing – nowe sposoby docierania do klienta
Skuteczne docieranie do klientów z informacją o ofercie wymaga starannego doboru środków. Wśród nowoczesnych form reklamy dominują multimedia. Mogą to być krótkie, zabawne viralowe filmiki, albo przeciwnie – rozbudowane podcasty umożliwiające głębszy wgląd w branżę i przybliżenie jej „od kuchni”. Na pewno kończy się era prasy drukowanej i wielkoformatowej reklamy outdoorowej. Dziś już mało kto zatrzymuje się w hotelu, którego reklamę zobaczy przy drodze – miejsce pobytu jest wybierane ze znacznym wyprzedzeniem, po zapoznaniu się z recenzjami i ocenami.
Automatyzacja – przyszłość czy teraźniejszość?
Chcesz zostawić konkurencję naprawdę daleko w tyle? Postaw na automatyzację. Roboty w restauracji i w hotelu to już nie science fiction, ale realnie stosowane rozwiązania, pozwalające na zwiększenie efektywności i optymalizację kosztów. Nie mówimy jednak o futurystycznych androidach, ale raczej o prostych maszynach (np. za pomocą których klient oczekujący na danie główne może zamówić napój, przygotowany przez automatyczne ramię) albo wręcz o programach (np. wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia rezerwacji i przypominania o niej klientom).
Wśród innych trendów, które będą zdobywać popularność w 2025 r., warto wymienić również ukierunkowanie klientów na jakość – za organiczne produkty spożywcze albo za naprawdę przytulny i pomysłowy nocleg jesteśmy w stanie zapłacić znacznie więcej. Konieczne jest także uwzględnienie osób, które wyjeżdżają na workation – chcą popracować w dobrych warunkach, z dostępem do wszystkich wygód, a jednocześnie bez zgiełku wielkiego miasta.