kobiety
Inne / mz

Pomyliłeś się przy robieniu przelewu? Sprawdź, co możesz zrobić

Przelewy bankowe to jedne z najbardziej popularnych form przesyłania gotówki. Z jednej strony stosunkowo szybki i bezpieczny, z drugiej jednak może generować sporo błędów. Czy przelew z niewłaściwym nazwiskiem odbiorcy lub pomyłką w numerze rachunku można anulować?

Przelew – standardowa forma płatności

Dla większości Polaków płatność przelewem jest standardową formą regulowania większości zobowiązań. W ten sposób opłacamy rachunki za większość usług, m.in. media, mieszkanie, zajęcia dodatkowe, opłaty za szkołę. Przelew jest podstawową formą przesyłania gotówki. Wprawdzie powoli zaczyna doganiać go popularnością BLIK wysyłany np. na numer telefonu, jednak przelew bankowy jest dla wielu z nas też gwarancją bezpieczeństwa. Jednak nawet najlepsze zabezpieczenia systemów bankowych nie uchronią przed ludzkim błędem popełnionym podczas zlecania płatności. Czy można cofnąć przelew, który został wysłany z błędnymi danymi? Wszystko zależy od rodzaju popełnionego błędu. Co ciekawe, błędne przelewy są jednym z najczęstszych negatywnych doświadczeń w obsłudze bankowej – przyznaje tak 30 proc. posiadaczy rachunków bankowych[i]. Czy to znaczy, że zlecający błędny przelew pozostaje sam w walce o zwrot swoich pieniędzy?

Błędne nazwisko odbiorcy przelewu

Jednym z częstych błędów, jakie mogą wystąpić w momencie zlecania przelewów, to błędy w nazwisku czy nazwie odbiorcy przesyłanych środków. Literówka w nazwisku, pomyłka w imieniu adresata – to błędu, które mogą zdarzyć się każdemu. Jednak mimo popełnionego w tym zakresie błędu, przelew dotrze do odbiorcy o ile został wpisany poprawny numer rachunku bankowego. Oznacza to, że w przypadku błędu w nazwie adresata zleconego przelewu nie ma potrzeby jego anulowania. Gotówka i tak dotrze do właściwej osoby.

Błąd w numerze rachunku

O wiele bardziej poważną sytuacją jest popełnienie błędu w numerze rachunku, na który został zlecony przelew. Jeśli pomyłka sprawiła, że wysyłka pieniędzy została zlecona na nieistniejący numer, to w ciągu kilku dni bank je zwróci z tytułu braku możliwości zrealizowania zlecenia. Może jednak zdarzyć się tak, że mimo błędu w numerze rachunku pieniądze zostaną wysłane. Tyle, że trafią do niewłaściwej osoby. W tym przypadku pieniądze również są do odzyskania, jednak procedura jest o wiele bardziej skomplikowana. Jeśli zorientowałeś się, że pomyliłeś się w numerze rachunku, a przelew nie został jeszcze wysłany z Twojego banku (różne banki mają różne godziny sesji realizacji przelewów), to kontakt z infolinią Twojego banku lub wizyta w placówce najprawdopodobniej wystarczą, aby wstrzymać błędny przelew. Gorzej, jeśli pieniądze zostały już przesłane do banku docelowego. Wówczas procedura odzyskania pieniędzy może potrwać nawet miesiąc.

  Prezent dla niego - znajdź idealny gadżet dla mężczyzny w GodsToys.pl

Błąd w przelewie – jak odzyskać pieniądze?

Jeśli w wyniku popełnionego przez Ciebie błędu w zleconym przelewie pieniądze trafiły do niewłaściwej osoby, musisz złożyć pisemny wniosek do swojego banku w tej sprawie. Wówczas bank skontaktuje się z bankiem, do którego został wysłany przelew z prośbą o poinformowanie osoby, która otrzymała pieniądze, o konieczności ich zwrotu.

Osoba, która otrzymała przelew przez pomyłkę i została o tym poinformowana przez swój bank, powinna zwrócić pieniądze w ciągu 30 dni od otrzymania informacji w tej sprawie. Jeśli pieniądze nie zostaną zwrócone w wyznaczonym terminie, zleceniodawca przelewu może dochodzić zwrotu przesłanych środków na drodze sądowej. 

Dostałeś błędny przelew? Powinieneś go zwrócić!

Na realizację błędnych przelewów warto też spojrzeć z punktu widzenia osób, do których te trafiają. Niespodziewany przypływ gotówki ucieszy niejednego z nas. Warto jednak pamiętać, że pieniądze, które nie miały tak naprawdę trafić do nas są stratą dla osoby, która je wysłała. Dlatego też chęć ich zwrotu powinna wynikać chociażby z naszej empatii.

O wiele mocniejszym argumentem skłaniającym do zwrotu nienależącego się przelewu jest… odpowiedzialność finansowa. Jeśli – mimo otrzymania od swojego banku informacji o błędnie zleconym do niego przelewie – nie zwróci otrzymanych środków w ciągu 30 dni, osoba zlecająca przelew może wystąpić na drogę sądową. Co więcej, przed tym krokiem może, a nawet powinna, przesłać przedsądowe wezwanie do zwrotu pieniędzy.

Osoba, która otrzymała nienależny przelew, nie pozostaje anonimowa. Jego bank, w momencie braku zwrotu nienależnych środków w ciągu miesiąca, jest zobligowany do udostępnienia jego danych osobowych osoby wnioskującej o zwrot błędnego przelewu (zgodnie z art. 143b ust. 1 ustawy o usługach płatniczych).

 Tego rodzaju dane wystarczą nie tylko do wysłania wezwania do zwrotu, ale również do zgłoszenia sprawy do sądu, jeśli osoba będzie unikała zwrotu pieniędzy. Wydanie wyroku sądowego będzie podstawą do wszczęcia egzekucji komorniczej. Poza tym osoba ubiegająca się o zwrot błędnie przelanych pieniędzy ma prawo do naliczania odsetek za zwłokę liczonych od dnia następnego po terminie zwrotu wskazanego we wcześniej wysłanym wezwaniu do zwrotu. Zatem przywłaszczenie błędnego przelewu może skutkować nie tylko wyrzutami sumienia, ale również poważnymi problemami finansowymi.

  Jaki jest Koziorożec na początku znajomości - Sekrety zodiakalnej miłości

[i] Rzecznik Finansowy, Świadomość Finansowa Polaków. Analiza sytuacji oraz raport z badań 2023  – https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2024/01/Raport_RF-Swiadomosc_finansowa_Polakow.pdf

Artykuł sponsorowany